Hyre finns i Stockholm i Sverige, och Oslo, Bergen, Trondheim i Norge.
Du låser upp bilen med din smartphone. Appen ansluter till bilen via Bluetooth och det är bara att låsa upp den med ett enkelt tryck.
Du måste vara minst 18 år för att få hyra bil från Hyre.
Du skapar ett användarkonto genom att registrera dig säkert med BankID. Vi kontrollerar sedan om ditt körkort är giltigt.
Vi gör en kreditprövning av alla som skapar ett nytt konto hos Hyre. Det är en del av registreringsprocessen, och vi gör detta för att säkerställa att våra kunder är kreditvärdiga. Det gör att vi kan tillhandahålla vår tjänst med en kontinuerligt hög kvalitet.
Vi accepterar alla europeiska körkort i kreditkortsformat. Om du har en annan typ av körkort ber vi dig att bifoga ett intyg från Transportstyrelsen om att du har ett giltigt körkort i Sverige.
Du har två alternativ i appen: 'Instant' eller 'Reservation'.
Du kan använda 'Instant' om du behöver en bil omedelbart. Då kommer du att få se alla tillgängliga bilar som är nära dig för tillfället, och du kan hyra bilen i högst 24 timmar. När du använder direktbokning så betalar du bara för den tid som du använder bilen.
Om du vill boka en bil i förväg måste du använda 'Reservation'. Välj upphämtningsplats och återlämningstid och gå till kartan. Nu ser du alla bilar som är tillgängliga under din valda tidsperiod. Välj önskad bil och bekräfta bokningen längst ned på skärmen.
Du kan avboka kostnadsfritt senast 24 timmar innan hyresperioden startar. Läs våra villkor för eventuella avgifter som tillkommer vid avbokning: https://www.hyre.se/villkor/priser/
Du måste skicka in bilder på bilen både innan du får åtkomst till den och innan du återlämnar den. De här bilderna är din försäkran om att bilen är i samma skick när du återlämnar den som när du hämtade upp den. Du kan ta hur många bilder du vill både före, under och efter hyresperioden.
Ingen fara. Du kan gå till bokningsskärmen och välja 'Take more damage control photos' och sedan ta så många bilder du behöver för att dokumentera bilens skick.
Se till att du har Bluetooth och platstjänster aktiverat. Om de är aktiverade och det ändå inte fungerar kan du kontakta oss på telefonnummer 077-575 76 00 så hjälper vi dig.
Det kan bero på att bilens startspärr (immobilizer) har aktiverats. Försök låsa upp bilen igen genom att välja 'Unlock' i appen, kontrollera igen att bilen har statusen 'Park’ och trampa ned bromspedalen.
Du kan försöka få tag på en annan mobil och logga in med ditt eget BankID. Om det inte är ett alternativ kan du kontakta oss på telefonnummer 077-575 76 00 så hjälper vi dig.
Du kan alltid kontakta oss via chattfunktionen i appen, ringa oss på 077-575 76 00 eller mejla till hej@hyre.se både före, under och efter hyresperioden.
Ja, du kan lägga till så många förare du vill utan extra kostnad. Det gör du genom att välja 'Registrera extra förare' på bokningsskärmen i appen. De personer du lägger till måste ha ett konto hos oss, ett giltigt körkort samt ha åtkomst till bokningen i sin app.
Du kan parkera bilen var du vill, men Hyre är inte ansvariga för din parkering under hyresperioden. Du måste själv betala eventuella parkeringsavgifter eller parkeringsböter. Om bilen har en fast parkeringsplats får du använda den kostnadsfritt under hyresperioden.
Du kan försöka förlänga hyresperioden under 'Förläng hyresperiod' på bokningsskärmen. Om det inte går så innebär det att någon annan redan har bokat bilen för den här tidsperioden. I så fall måste du kontakta oss via chatten eller telefonnummer 077-575 76 00.
Vi ber dig att lämna tillbaka bilen i samma skick som du önskar att den är i när du hämtar upp den. Kom ihåg att alltid städa och rengöra inne i kupén och skölj av utsidan om den har blivit smutsig. Hyr du bilen i mer än 24 timmar vill vi att du tvättar bilen innan du lämnar tillbaka den.
Om du har fått böter måste du betala dem själv. Det är en bra idé att betala så snart som möjligt för att slippa påminnelseavgifter och eventuella andra påslag från parkeringsbolagen.
Ja, du får köra till alla länder i Norden. Kontakta oss om du vill köra till något land utanför Norden.
Ja. Om du har bokat bilen med alternativet 'Instant' så betalar du endast för den tid som du har använt bilen. Om du däremot bokade bilen med alternativet 'Reservation' så betalar du för hela den bokade tidsperioden. Priset minskar alltså inte även om du lämnar tillbaka bilen tidigare.
Bilen måste lämnas tillbaka enligt parkeringsbeskrivningen i appen. Varje bil har en fast plats där den måste hämtas upp och lämnas tillbaka. Kontrollera noga att du parkerade bilen på en godkänd plats innan du avslutar hyresperioden. Om bilen var felparkerad (dvs. inte parkerad enligt parkeringsreglerna eller inte enligt parkeringsbeskrivningen i appen) när du hämtade upp den ska du INTE lämna tillbaka den på samma plats. Du blir själv ansvarig för den felaktiga parkeringen om du gör det.
Depositionen återbetalas så fort du har lämnat tillbaka bilen och vi har debiterat kostnaderna för bränsle/laddning, vägtullar och eventuella extra kilometrar. Om vi inte kan debitera kostnaderna kommer de att dras av från depositionen, och du får sedan tillbaka det återstående beloppet inom 5–10 arbetsdagar.
Om du har ett negativt belopp i kostnadsberäkningen så kommer du att få en voucher som du kan använda vid nästa hyrestillfälle. Du kan även spara vouchern och använda den vid ett senare tillfälle.
Vi har en av marknadens bästa försäkringar med täckning på upp till 1 miljon SEK. Läs de kompletta försäkringsvillkoren här: https://www.hyre.se/villkor/försäkring/
Våra bilar är fullt försäkrade via If Skadeförsäkring och gäller i Sverige och de länder som är anslutna till det så kallade Gröna Kort-systemet.
Självriskkostnad:
Vagnskada: 7 500 kr,
Trafikolycka: 7 500 kr
Stöld: 7 500 kr
Glas: 7 500 kr
Räddning: 7 500 kr
Feltankning: 4 830 kr
I hyrpriset ingår försäkring och 150 km körsträcka per dag. Varje hyresdag ger dig 150 km ytterligare körsträcka, och du får fördela kilometrarna fritt över hela hyresperioden. Bränsle/laddning, vägtullar och extra kilometrar läggs till på hyrpriset.
Nej. Vi registrerar automatiskt vägtullar med hjälp av AutoPass och lägger till dem på fakturan under hyresperioden
Avgifter för färjor med AutoPass-registrering eller manuell registrering läggs automatiskt till på bilhyran. I övriga fall måste du meddela oss. Det kan ta lite tid innan registreringen kommer in till oss, och det kan hända att du inte får fakturan förrän två till tre veckor efter hyresperioden.
Vi uppmanar våra kunder att lämna tillbaka bilen fulltankad. Vi kontrollerar antalet liter i tanken före och efter hyresperioden. Vi drar av 27 kr per liter om bilen lämnas tillbaka med mer bränsle, och vi lägger på 28 kr per liter om bilen lämnas tillbaka med mindre bränsle.
Säkerställ att olycksplatsen är säkrad och att läget är under kontroll innan du gör något annat. Kontakta sedan kundtjänst via chatten eller telefonnummer 077-575 76 00. Om det inte går att köra med bilen ringer du vägassistans på 077-575 76 00 (tryck 1). I försäkringen ingår vägassistans med en självrisk på 500 SEK.