Det började med en lådcykel
Brand on Wheels affärsidé kräver hög grad av mobilitet - Med Hyre löser vi logistikutmaningen med att transportera våra lådcyklar inför event, säger Emil Hasselberg, partner i event -och kommunikationsbyrån Brand on Wheels

Redan företagets namn skvallrar om affärsidén. Att låta kundernas varumärken ta plats på riktigt, bland människor i deras vardag. För Brand on Wheels innebär det att medarbetarna behöver vara flexibla och mobila. När de egna cyklarna eller lastbilarna inte räcker till står alltid ett eller flera Hyre-fordon redo.
- Hyre har inga lådcyklar så det fick vi ordna på egen hand, säger Emil Hasselberg, partner i Brand on Wheels, med ett skratt.

Började med en lådcykel
Event- och kommunikationsbyrån Brand on Wheels skräddarsyr kampanjer som låter företagets kunder synas. Genom att vara kreativa och tänka nytt har man på kort tid etablerat sig och på meritlistan finns samarbeten med ett stort antal välkända varumärken. Men det började alltså med en lådcykel.
– Vi startade under pandemin, med en ynka lådcykel, och det var några tuffa år, fortsätter han. Men vi har jobbat på och nu är vi snart sju anställda. Därutöver har vi ett åttiotal timanställda som arbetar för oss i olika projekt.
"Att all personal har tillgång till en nyckellös Hyre-bil är makalöst smidigt" - säger Emil.
Inga smörpaket på hjul, än!

Brand on Wheels eventcyklar får företag en möjlighet att komma närmre folk på väg till eller från jobbet.
Brand on Wheels har vuxit i takt med att allt fler kunder upptäckt fördelen med marknadsföring på gator och torg. Kreativa idéer saknas inte. – Det handlar förstås om att väcka uppmärksamhet och nyfikenhet, säger Emil.
Alla idéer bär naturligtvis inte men det är en fördel att vara lite galen och försöka tänka nytt. Göra saker som ingen gjort förut. Ett exempel är den kampanj för smör som resulterade i ett smörpaket på hjul. Knappast något att framföra i trafiken men helt klart ett fordon som får människor att höja på ögonbrynen.
Hyre har ännu inga smörpaket på hjul att hyra ut men väl andra fordon som Brand on Wheels nyttjar frekvent.
– Vi är otroligt nöjda, säger Emil Hasselborg. Tack vare Hyre sparar vi massor av tid och allting fungerar oerhört smidigt.
Han skrattar och fortsätter: – Dessutom får vi in en lådcykel i bagaget på de lastbilar vi använder.
"Hyre fungerar perfekt även på våra uppdrag Oslo och Köpenhamn".
Logistik med många timanställda
För ett företag som i så hög utsträckning jobbar med timanställd eventpersonal är Hyres koncept perfekt.
– Den stora fördelen är att allt fungerar så smidigt. Vi slipper hämta nycklar, vi slipper skriva på avtal och det finns alltid bilar nära den som ska använda tjänsten.

I appen kan Emil, eller någon annan på Brand on Wheels, bjuda in förare som sedan kan hämta bilen. Föraren laddar upp sitt körkort i en app som också låter denna låsa upp bilen och starta motorn.

Emil Hasselberg och hans kollegor är eniga: att spara tid är nyckeln i eventbranschen
– Hyre är en seriös och etablerad tjänst och det märks tydligt. Bilarna är alltid fullt försäkrade, allting mäts digitalt och redovisas på fakturan och den faktiska kostnaden är verkligen konkurrenskraftig, säger Emil Hasselborg och fortsätter:
– Tack vare att Hyres system är så smidigt och fungerar så bra sparar vi massor av tid som vi annars hade behövt lägga på administration. Och sparad tid är förstås också sparade kronor.
30.000 samples kräver kapacitet

Från att mest ha varit verksamma i Sverige har Brand on Wheels på senare tid också haft uppdrag i bland annat Oslo och Köpenhamn. Naturligtvis transporterades både personal och varor till stor del med hjälp av Hyre-bilar.
– Ofta har vi en kund som till exempel har som mål att dela ut 30.000 produkter under fem dagars marknadsföring. Då behöver vi transportkapacitet och tack vare Hyre löser vi logistiken smidigt.
Emil Hasselberg avslutar:
– Vår ambition är att fortsätta växa. I lagom takt. För fem år sedan hade vi ju faktiskt bara en lådcykel.
