Från lådcykel till smart logistik - så skalar Brand on Wheels upp med Hyre
När behovet av transport varierar dag för dag krävs mer än kreativitet - det krävs flexibilitet. För Brand on Wheels har Hyre blivit nyckeln till att lösa logistiken, koordinera personal och växa utan att fastna i administration.

Från idé till rullande kampanjer
Redan företagets namn skvallrar om affärsidén - att låta kundernas varumärken ta plats ute bland människor i deras vardag med kampanjer primärt med lådcyklar. För Brand on Wheels betyder det mobilitet, flexibilitet och kreativitet.
- Vi startade under pandemin med bara en lådcykel, berättar Emil Hasselberg, partner i Brand on Wheels. I dag har vi sju heltidsanställda och ett åttiotal timanställda som jobbar i olika projekt.
- Hyre har inga lådcyklar så det fick vi ordna på egen hand, säger Emil med ett skratt.

Logistik som kräver flexibilitet
Eventvärlden är oförutsägbar - vissa veckor krävs flera fordon, andra ingen alls. Med Hyre kan Brand on Wheels enkelt anpassa sin fordonsflotta efter behov.
- Tack vare Hyre löser vi logistiken smidigt. Vi slipper binda kapital i egna bilar, och kan hyra när vi behöver, säger Emil.
Behovet av bil varierar stort, men Hyre gör att företaget alltid har tillgång till rätt fordon på rätt plats, oavsett om det handlar om en snabb transport i Stockholm, eller en kampanj i Oslo och Köpenhamn.
"Att all personal har tillgång till en nyckellös Hyre-bil är makalöst smidigt" - säger Emil.
- Till exempel kan vi bjuda in våra förare direkt i appen, och de får tillgång till bilen utan att hämta nycklar eller skriva på papper. Körkort laddas upp digitalt, och bilen låses upp med mobilen, fortsätter Emil.
Resultatet? Mindre administration, snabbare uppstart och full kontroll.
- Det sparar oss massor av tid - och tid är pengar, säger han…
Smidigare bil-lösning för event- och kommunikationsbyråer
Att hantera transporter med många inblandade personer låter som en logistisk mardröm - för byråer som Brand on Wheels, där flexibilitet och snabba skiftningar är vardag, är Hyre en perfekt match.

- Vi jobbar i en bransch där tempot är högt och planerna kan ändras från en dag till en annan. Hyre gör att vi slipper logistikstress och kan fokusera på det kreativa, säger Emil.
Med Hyre får byrån dessutom tillgång till försäkrade, uppkopplade fordon där alla körningar och kostnader redovisas automatiskt - något som gör ekonomihanteringen enkel och transparent.
Kostnadskontroll <3

- Förutom några av de fördelar som Emil lyfter kring flexibiliteten och hur det löser logistiken för 80 anställda, så får Brand on Wheels en helt annan kostnadskontroll än vad de haft tidigare, säger Johan Ståhlberg, Business Manager på Hyre.
Han fortsätter - för att företag i event och kommunikationsbranschen ska få kontroll över sina kostnader behöver de kunna förutse detta redan i förhandlingsläget mot deras beställare. I Brand on Wheels fall får de fullständig översikt av logistikkostnaden redan innan de genomfört eventet, och när bokningen är genomförd samlas allt på en och samma faktura - lätt att dela med beställaren eller att ta upp i sin egen balansräkning.
Kontakta Johan på mejlen >
Blicken framåt
Brand on Wheels fortsätter växa, både i Sverige och utomlands.
- Vår ambition är att växa i lagom takt, säger Emil. För fem år sedan hade vi bara en lådcykel - nu kör vi kampanjer i flera länder. Och tack vare Hyre vet vi att logistiken alltid löser sig, avslutar han.

