Vanliga frågor och svar

Var finns Hyre?

Hyre finns i Stockholm i Sverige, och Oslo, Bergen, Trondheim i Norge.

Hur får jag tag på nyckeln?

Du låser upp bilen med din smartphone. Appen ansluter till bilen via Bluetooth och det är bara att låsa upp den med ett enkelt tryck.

Vad är åldersgränsen för att få hyra bil från Hyre?

Du måste vara minst 18 år för att få hyra bil från Hyre.

Hur börjar jag använda Hyre?

Du skapar ett användarkonto genom att registrera dig säkert med BankID. Vi kontrollerar sedan om ditt körkort är giltigt.

Hur fungerar kreditprövningen?

Vi gör en kreditprövning av alla som skapar ett nytt konto hos Hyre. Det är en del av registreringsprocessen, och vi gör detta för att säkerställa att våra kunder är kreditvärdiga. Det gör att vi kan tillhandahålla vår tjänst med en kontinuerligt hög kvalitet.

Vilka körkort är godkända?

Vi accepterar alla europeiska körkort i kreditkortsformat. Om du har en annan typ av körkort ber vi dig att bifoga ett intyg från Transportstyrelsen om att du har ett giltigt körkort i Sverige.

Hur hyr jag en bil?

Du har två alternativ i appen: 'Kör nu' eller 'Reservera'.

Du kan använda 'Kör nu' om du behöver en bil omedelbart. Då kommer du att få se alla tillgängliga bilar som är nära dig för tillfället, och du kan hyra bilen i högst 24 timmar. När du använder direktbokning så betalar du bara för den tid som du använder bilen.

Om du vill boka en bil i förväg måste du använda 'Reservera'. Välj upphämtningsplats och återlämningstid och gå till kartan. Nu ser du alla bilar som är tillgängliga under din valda tidsperiod. Välj önskad bil och bekräfta bokningen längst ned på skärmen.

Hur avbokar jag en bil?

Du kan avboka kostnadsfritt senast 24 timmar innan hyresperioden startar. Läs våra villkor för eventuella avgifter som tillkommer vid avbokning: https://www.hyre.se/villkor/priser/

Hur fungerar det med skadekontroll?

Du måste skicka in bilder på bilen både innan du får åtkomst till den och innan du återlämnar den. De här bilderna är din försäkran om att bilen är i samma skick när du återlämnar den som när du hämtade upp den. Du kan ta hur många bilder du vill både före, under och efter hyresperioden.

Hjälp! Jag tog bilder på fel bil.

Ingen fara. Du kan gå till bokningsskärmen och välja 'Take more damage control photos' och sedan ta så många bilder du behöver för att dokumentera bilens skick.

Får jag ta med mig husdjur i bilen?

Husdjur är endast tillåtna att ta med i Kia Ceed, detta pga allergiskäl. Ditt husdjur måste resa i en nylonbur placerad i bakluckan och du ansvarar själv för ditt husdjurs säkerhet under resan. Ditt husdjur får inte heller vistas i andra utrymmen i bilen och och det är viktigt att du, som alltid, lämnar bilen fräsch till nästa användare.

Jag har problem med att ansluta till bilen.

Se till att du har Bluetooth och platstjänster aktiverat. Om de är aktiverade och det ändå inte fungerar kan du kontakta oss på telefonnummer 077-575 76 00 så hjälper vi dig.

Jag har problem med att starta bilen.

Det kan bero på att bilens startspärr (immobilizer) har aktiverats. Försök låsa upp bilen igen genom att välja 'Lås upp' i appen, kontrollera igen att bilen har statusen 'Park’ och trampa ned bromspedalen.

Vad händer om jag tappar bort min mobil eller får slut på batteri?

Du kan försöka få tag på en annan mobil och logga in med ditt eget BankID. Om det inte är ett alternativ kan du kontakta oss på telefonnummer 077-575 76 00 så hjälper vi dig.

Hur kan jag kontakta Hyre under hyresperioden?

Du kan alltid kontakta oss via chattfunktionen i appen, ringa oss på 077-575 76 00 eller mejla till hej@hyre.se både före, under och efter hyresperioden.

Kan jag lägga till fler förare?

Ja, du kan lägga till så många förare du vill utan extra kostnad. Det gör du genom att välja 'Registrera extra förare' på bokningsskärmen i appen. De personer du lägger till måste ha ett konto hos oss, ett giltigt körkort samt ha åtkomst till bokningen i sin app.

Var kan jag parkera bilen?

Du kan parkera bilen var du vill, men Hyre är inte ansvariga för din parkering under hyresperioden. Du måste själv betala eventuella parkeringsavgifter eller parkeringsböter. Du kan alltid parkera din Hyre-bil på Hyres parkeringsplats kostnadsfritt under hyresperioden.

Vad händer om jag blir försenad?

Du kan försöka förlänga hyresperioden under 'Förläng hyresperiod' på bokningsskärmen. Om det inte går så innebär det att någon annan redan har bokat bilen för den här tidsperioden. I så fall måste du kontakta oss via chatten eller telefonnummer 077-575 76 00.

Måste jag tvätta bilen innan jag lämnar tillbaka den?

Vi ber dig att lämna tillbaka bilen i samma skick som du önskar att den är i när du hämtar upp den. Kom ihåg att alltid städa och rengöra inne i kupén efter din hyresperiod, om bilens exteriör är smutsigare än vid normal användning uppmanar vid dig även att tvätta bilen.

Vad gör jag om jag har fått böter?

Om du har fått böter måste du betala dem själv. Det är en bra idé att betala så snart som möjligt för att slippa påminnelseavgifter och administrationskostnader.

Kan jag köra till andra länder?

Ja, du får köra till alla länder i Norden. Kontakta oss om du vill köra till något land utanför Norden.

Kan jag lämna tillbaka bilen innan hyresperioden är slut?

Ja. Om du har bokat bilen med alternativet 'Kör nu' så betalar du endast för den tid som du har använt bilen. Om du däremot bokade bilen med alternativet 'Reservera' så betalar du för hela den bokade tidsperioden. Priset minskar alltså inte även om du lämnar tillbaka bilen tidigare.

Kan jag lämna tillbaka bilen var jag vill?

Bilen måste lämnas tillbaka enligt parkeringsbeskrivningen i appen. Varje bil har en fast plats där den måste hämtas upp och lämnas tillbaka. Kontrollera noga att du parkerade bilen på en godkänd plats innan du avslutar hyresperioden. Om bilen var felparkerad (dvs. inte parkerad enligt parkeringsreglerna eller inte enligt parkeringsbeskrivningen i appen) när du hämtade upp den ska du INTE lämna tillbaka den på samma plats. Du blir själv ansvarig för den felaktiga parkeringen om du gör det.

När får jag tillbaka depositionen?

Depositionen återbetalas så fort du har lämnat tillbaka bilen och vi har debiterat kostnaderna för bränsle/laddning, vägtullar och eventuella extra kilometrar. Om vi inte kan debitera kostnaderna kommer de att dras av från depositionen, och du får sedan tillbaka det återstående beloppet inom 5–10 arbetsdagar.

Jag har ett negativt belopp i kostnadsberäkningen, vad innebär det?

Om du har ett negativt belopp i kostnadsberäkningen så kommer du att få en voucher som du kan använda vid ett senare hyrestillfälle.

Vad täcks av försäkringen?

Vi har en av marknadens bästa försäkringar med täckning på upp till 1 miljon SEK. Läs de kompletta försäkringsvillkoren här: https://www.hyre.se/villkor/försäkring/

Vad är självriskkostnad?

Våra bilar är försäkrade via If Skadeförsäkring och gäller i Sverige och de länder som är anslutna till det så kallade Gröna Kort-systemet. För nuvarande självrisker, se https://www.hyre.se/villkor/försäkring/.

Vad ingår i hyrpriset?

Du betalar 0,5 kr för varje påbörjad kilometer du kör under din hyrestid. I hyrpriset ingår försäkring. Bränsle/laddning, och eventuellt vägtullar, parkering och övriga avgifter läggs till på hyrpriset.

Måste jag registrera vägtullar?

Nej. Vi registrerar automatiskt vägtullar automatiskt och lägger till det på hyreskostnaden. För bildelning är vägtullar momsbelagt.

Måste jag registrera resor med färja?

Avgifter för färjor med automatisk eller manuell registrering läggs automatiskt till på bilhyran. I övriga fall måste du meddela oss. Det kan ta tid innan registreringen kommer in till oss och dras på din hyreskostnad

Måste jag lämna tillbaka bilen fulltankad?

Vi uppmanar våra kunder att lämna tillbaka bilen fulltankad. Vi kontrollerar antalet liter i tanken före och efter hyresperioden. Om du återlämnar bilen med lägre bränslenivå än vid upphämtning så betalar du oss ett pris per liter. Om du återlämnar bilen med högre bränslenivå så får du istället en rabatt per liter. Du kan se de senaste bränslepriserna i appen när du bokar. Om rabatten är större än den totala hyreskostnaden får du en voucher att använda vid ett senare tillfälle.

Vad gör jag om jag har varit med om en olycka?

Säkerställ att olycksplatsen är säkrad och att läget är under kontroll innan du gör något annat. Kontakta sedan kundtjänst via chatten eller telefonnummer 077-575 76 00.